2011. június 14., kedd

Cseresznye és meggy befőzés






Ezeket egészben raktam be szirupban. 4 liter vízbe egy kg cukrot tettem és amikor felfőtt, akkor önöttem rá az üvegben lévő cseresznyékre. Ezt addig folytattam, amíg el nem fogyott a cseresznye. Jó édes lett. 
Tetejükre egy kevés szalicilt szórtam, majd lekötöttem, és másnapig száraz dunsztba tettem. 


Ezek a magozott csersznyék. Kimagozás után lecukroztam őket, nem sajnáltam a cukrot, jó sokat szórtam rájuk, de nem mértem pontosan, hogy mennyit, csak bőven legyen rajtuk. Egy kicsit kavargattam, amíg levet eresztett, majd üvegekbe raktam őket, és tetejükre szalicilt szórtam.
Lekötöttem őket, és már mehettek is a helyükre. Ezeket nem gőzöltem a gázon, de remélem megmaradnak, ezt most így akartam kipróbálni. Majd meglátjuk a végeredményt.


Ezek pedig a lekvárok. Nagyon izgatta már a fantáziámat, hogy milyen lehet a cseresznyelekvár, hát gondoltam, most itt az alkalom, hát gyerünk, lekvárt főzni.
Nagyon finom lett, és egészen hamar kész is lett, nem kellett egész nap kavargatni. Nem is égett le, takarékon főztem egy óriási lábasban. Ehhez is szórtam bőven cukrot, így nagyon finom édes lett. A tetejükre ezeknek is tettem szalicilt és száraz dunsztba raktam őket.

...............................................................

Cseresznye-meggy lekvár vegyesen:

Kb. nyolc kg volt összesen a meggy és a cseresznye. Elturmixoltam, majd feltettem egy nagy lábasban főni. Amikor már jó sűrű lett, belekevertem 3 kg cukrot. Ebből a mennyiségből 13 db 8 decis üveg lekvár lett.
Tetejükre egy pici szalicil, és mehet a száraz dunsztba pihenni.
Nagyon finom lett az íze, érdekes a meggy a cseresznyével, nagyon zamatos, érdemes kipróbálni.



Meggy befőzés


A meggyet leszedés után megmostam, anyukám kimagozta, azután cukorral összekevertem. Kb. 20 kg lehetett összesen a meggy, a cukrozáshoz felhasználtam 5 kg cukrot.
Ebből a mennyiségből lekvár is lett. 
Amikor a meggy levet eresztett, lecsorgattam, úgy raktam üvegekbe, és a maradék léből felöntöttem az üvegeket. Így is maradt még lé. Abból szörpöt készítettem hidegen. Az üvegek tetejére kevés szalicilt szórtam. Celofánnal lekötöttem és úgy tettem rá a tetőket.
A magozott meggyet fel lehet használni süteményekhez, gyümölcslevesekhez, vagy csak úgy magában megenni.


A meggylébe belekevertem kevés szalicilt, úgy tettem üvegekbe. A szalicil idővel már nem érezhető. Azért tettem a szörpöt is befőttes üvegbe, mert nem szeretem a nyakas üvegeket, nehéz őket tisztítani, és sosem lehetek benne eléggé biztos, hogy jól kimostam, de a befőttes üveget érzem a kezemmel, és így biztos lehetek benne, hogy megfelelően kitisztítottam.
Az üvegeket a mikróban 5 percig sterilizálni is szoktam. Biztos, ami biztos.
Így 100 %-os gyümölcslevet kapok, amit később lehet hígítani ásványvízzel, vagy csak sima vízzel.



A meggylekvárhoz a maradék magozott meggyet szintén lecsurgattam, a levet a szörphöz használtam fel. Így nem volt annyira híg a lekvárnak való, nem kellett egész nap főzni. Elturmixoltam, és egy nagy lábasban feltettem a gázra főni.
Amikor már jól besűrűsödött, tettem még hozzá cukrot, mert nem találtam eléggé édesnek. Nem lehet pontosan megmondani, mennyi cukor kell hozzá, mert az függ a gyümölcs érettségétől is, - ami ugye egyenes arányban áll a gyümölcs cukorfokával, - és a cukor minőségétől is. Ezért "szemmel, ész nélkül" - szoktam mondani, - szórtam még bele, amíg eléggé édesnek nem találtam. 
 Elmondhatom, hogy nagyon finom lett és jó sűrű. 
Kis üvegekbe raktam, a tetejükre pici szalicilt szórtam, majd lekötöttem.  
Igaz, hogy sok munka van vele, de megéri az időt és a fáradtságot, mert egészséges lekvárunk lesz, 
amit a tél folyamán felhasználhatunk, és mivel nem mindegy, hogy mit eszünk, ezért nem szoktam mérlegelni. Hiszen az mindig sokkal finomabb és egészségesebb amit mi készítünk otthon magunknak, a családnak, és szerintem az elismerés sem marad el. 

......................................................................

Rozmaringos meggycsatni:

Hozzávalók: 3 kg meggy, 20 dkg vöröshagyma, 2 csomag mazsola, 60 dkg cukor, 1 dl vörösborecet, 1-2 szál friss rozmaring, két teáskanál őrölt gyömbér, kevés só


 A meggyet magozzunk ki, tegyük egy nagy lábasba és adjuk hozzá a következő anyagokat: a  kockára vágott vöröshagymát, a mazsolát, a cukrot, a vörösborecetet, a friss rozmaringot, az őrölt gyömbért és ízlés szerint sót.
Állandó kevergetés közben főzzük sűrűre. Ha csípősre szeretnénk készíteni, akkor 1-1 darab erős paprikát is tehetünk bele. Forrón töltsük üvegekbe, azonnal zárjuk le, majd fordítsuk fejre öt percre. Így tartósítószer nélkül tárolhatjuk hűvös és száraz helyen.

 Sült pecsenyék, húsok, sajtok, rizses és tojásos ételek mellé illik.

.............................................................................. 

Mézes fahéjas meggydzsem:

A dzsemet ugyanúgy készítettem mint a lekvárt, csak amikor sűrűsödni kezdett akkor a cukorhoz mézet is tettem, természetesen kevesebb cukor kell ebben az esetben. Tettem még bele ízesítésnek fahéjat is. Nagyon finom íze lett. 
............................................................................

Mézes meggydzsem:

A meggydzsemhez itt csak mézet tettem. 
.............................................................................


Meggydzsem:

A meggydzsemhez meggykilogrammonként fél kg cukrot használtam fel. Mivel az egész kb. 14 kg volt, összesen 7 kg cukrot használtam fel, és 12 zacskó dzsemfixet tettem hozzá. 
Ezt két részletben főztem meg, a felét a sütőbe tettem egy nagy fazékba, a másik felét a gázon főztem a nagy lábasomban. A sütőben is szépen besűrűsödött, és így nem volt rá gondom, nem is futott ki, nem is köpködött szerteszéjjel, szépen megsűrűsödött. A cukrot csak akkor tettem bele, amikor már jó sűrű volt. A dzsemfixet belekevertem, és ekkor már csak kb. tíz percig főztem még. Forrón üvegekbe raktam, tartósítószert nem tettem már bele, arra már nincs szükség. Celofánnal lekötöttem az üvegeket, és száraz dunsztan hagytam kihűlni. 










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése