2011. október 22., szombat

Életkerék kenyér




Hozzávalók:
 80 dkg iszt,  fél liter langyos tej, 2 evőkanál krumplipehely vagy 1 kisebb főttkrumpli krumplinyomón áttörve, (én most ezt elhagytam belőle) egy kocka élesztő, egy kiskanál cukor, 4 mokkáskanál só.
 A tetejére: egy tojás villával kissé felverve, szezámmag, napraforgómag, tökmag, lenmag, mák vagy másféle magvak ízlés szerint. Én most daráltdióval is megszórtam, mert nem volt itthon tökmag és napraforgómag.

Elkészítés:
 Az élesztőt a langyos tejbe morzsoljuk, beleszórjuk a kiskanálnyi cukrot, és megvárjuk, amíg az élesztő jól felhabosodik. A lisztet egy nagy tálba szitáljuk, beleszórjuk a   lisztet, a krumplipelyhet, a sót, beleöntjük a megkelt élesztőt, és elkezdjük a hozzávalókat összegyúrni. Ha túl száraz, és nem áll össze (a tészta keménysége erősen függ a liszt minőségétől), akkor nagyon óvatosan, apránként langyos vizet öntünk hozzá. Kemény, de jól gyúrható, rugalmas tésztát kell kapnunk. A dagasztást természetesen végezhezed géppel is. Nekem is most a gép dagasztotta ki.
Amikor a tészta már teljesen sima és elválik az edény falától, letakarva fél órát kelesztjük.
 Ezután a tésztát 17 egyforma nagyságú darabra osztjuk. Nekem most csak 16  darabra sikerült vágni, de így is jó lett. A darabokat gömbbé formázzuk. A gömbökből négyet elfelezünk, és ezeket is gombóccá gyúrjuk. A tésztát fél óráig letakarva pihentetjük.
A tojást villával enyhén felverjük.

A pihentetés után a tésztagömböket virágalakban sütőpapírral bélelt tepsire sorakoztatjuk: középre egy nagy gombócot, köré a nyolc kicsit, a kenyér szélére körbe 12 nagyot. A kenyér tetejét megkenjük a fölvert tojással és megszórjuk a magvakkal. Ezután még fél órát kelesztjük.
 Végül 220 fokos sütőben aranybarnára sütjük. Kb. ötven perc.

4 megjegyzés:

  1. A krumplipehellyel mindig gondban vagyok, mert nem használom, de gondolom a krumpli (főtt) helyettesíti...

    VálaszTörlés
  2. Vicuska, persze a főtt krumplival szerintem még jobb, de én most nem tettem bele egyikből sem, és így is nagyon finom lett. Még ma is olyan jó puha zsömle, ma is ettem belőle.
    Szerintem korpával is meg lehet egy picit bolondítani.

    VálaszTörlés
  3. Nincs sajnos itthon élesztőm, most rögtön összehoznám :) Szeretem a sokmagvas megoldásokat, még a salátákat (paradicsom, uborka, saláta, paprika stb)is megszórom néha akár az összes itthon fellelhető magvakkal- szezám, tökmag, napraforgó, lenmag...

    VálaszTörlés
  4. Vegyél több élesztőt, fagyaszd le, és ha kell, akkor csak kiveszel egyet, hamar kienged és már használhatod is, olyan mintha friss lenne. Én mindig így szoktam felhasználni.

    VálaszTörlés