2011. március 8., kedd

Kenyér, péksütemény

Pizzás hajtovány

Tésztája:

50 dkg liszt
3 dl langyos tej
2,5 dkg élesztő
5 evőkanál étolaj
1 csapott ek cukor
2 kiskanál só

Tölteléke:

saját készítésű olasz fűszeres kecsap
szintén saját készítésű padlizsánkrém

Tetejére:

 felvert tojás
szezámmag

Elkészítés:

A lisztet egy mély tálba szitáljuk. Beleszórjuk a sót, beleöntjük az élesztős tejet, az olajat, és az egészből szép sima, puha tésztát gyúrunk. A tésztát konyharuhával letakarjuk, és  a duplájára kelesztjük. Amikor megkelt, két egyforma nagyságú cipóra osztjuk. A cipókból egyenként kb. 2-3 mm vastag téglalapot nyújtunk. A kinyújtott tésztát nagyon vékonyan megkenjük  az összekevert pizzás krémmel. Ezután a tésztát úgy, mint a  beiglit, feltekerjük. Az így kapott tekercset éles késsel V alakban felvágjuk. A darabkákat sütőpapírral bélelt tepsibe sorakoztatjuk, megkenjük a tetejüket tojással, megszórjuk szezámmaggal,  és előmelegített sütőben aranybarnára sütjük.
........................................................................................................................................................


Kedvenc kenyerem

35 dkg teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt, 15 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt, 1 púpozott tk só, fél cs.friss élesztő, 4-5 dl langyos víz, 10 dkg vágott napraforgómag, és egyéb magvak, amit szeretünk, liszt a munkafelülethez, forró víz a kenéshez,   egyéb magvak pl. lenmag, tökmag, szezámmag a megszóráshoz.
A liszteket, az élesztőt és a sót összekeverem egy tálban, majd hozzáadom a langyos vizet. Belekeverem a vágott szotyit, és a többi magvat, majd egy egységes tésztává dagasztom. Egy kendővel letakarom és fél órán át meleg helyen kelesztem. Egy lisztezett deszkán alaposan átgyúrom a tésztát és egy veknit formázok belőle. Megkenem forró vízzel, megszórom magvakkal,  majd ismét kelesztem egy fél órát.

Általában a géppel dagasztom be, aztán ha megkelt kiveszem belőle, megformázom és még kelesztem. A kalácssütő formában szoktam megsütni a gázsütőben.


.............................................................................................................................

Korpás zsömlék

1 kg lisztből készült.Tettem a liszthez tönkölylisztet,
búzakorpát,
búzacsírát,
pirított magvakat őrölve (lenmag, napraforgómag, szezámmag, tökmag)
sót,kevés vajat, és meleg tejjel futtatott élesztővel a gépben bedagasztottam.
A gépben hagytam megkelni, majd kiborítottam, és briósformára megformáztam a zsömléket.
Kb. húsz perc alatt meg is sült.
Nagyon szeretem padlizsánkrémmel, avokádókrémmel, vagy csak házi vajjal egyszerűen, - amit szintén én készítek - sok zölddel. (uborka, paprika, paradicsom, cukkini, hagyma, ezeket apró kockára vágom és besózom.)
 ............................................................................................................................................................

Szezámmagos fonat

75 kg lisztből készült összesen.
Kimértem 40 dkg sima lisztet,  20 dkg tönkölylisztet, a többi volt a búzakorpa,
búzacsíra, amit csak úgy szórok bele,
pirított magvakat őrölve (lenmag, napraforgómag, szezámmag, tökmag)
sót, kevés vajat, és meleg tejjel futtatott élesztővel a gépben bedagasztom.
A gépben hagyom megkelni, majd kiborítotom, és briósformára megfonom a zsömléket.
Kb. húsz perc alatt meg is sül.


-------------------------------------------------------------

Korpás kiflik

60 dkg sima liszt, de lehet B80-as, az jobb
3 dkg élesztő
2 dl tej
pici só, kb. 1-2 teáskanállal
15 dkg búzakorpa
15 dkg vaj
pici cukor
a tetejére különböző magvak

A tésztát géppel szoktam dagasztani, de előtte összekeverem egy tálban a hozzávalókat és a közepébe teszem az élesztős tejet, hogy felfusson az élesztő. Ha felfutott, akkor kissé összekavarom és mehet a gépbe. Ha megdagasztotta, akkor a gépben hagyom kelni.
Ha túl kemény lenne a tészta, akkor kell még tenni hozzá egy kis meleg tejet.

Majd kifliket formázok a tésztából, a tetejüket megkenem tojással, megszórom pirított magvakkal, és még kelesztem egy fél órát kb. meleg helyen, ezután megsütöm.

--------------------------------------------------------
Még egy kenyér:


60 dkg lisztből készítettem.
A sima liszthez szórtam  még   búzakorpát,
búzacsírát, pirított magvakat őrölve (lenmag, napraforgómag, szezámmag, tökmag, éppen ami van itthon)
sót, kevés vajat, és meleg tejjel futtatott élesztővel a gépben bedagasztottam.
A gépben hagytam megkelni, majd kiborítottam, és megformáztam kenyérformának.
 A kalácsformában sütöttem meg.

-----------------------------------------------

Még egy kenyerem

Ezt is hasonlóképpen készítettem, mint az előzőt, csak ebbe kevesebb magot tettem.
Bátran lehet variálni, egyikből-másikból többet, vagy kevesebbet, kinek mi az ízlése.
Több korpát, vagy kevesebbet, de mindenhogyan nagyon finom.

-----------------------------------------------------------






1 megjegyzés: